Utmaning: Idag, mer än någonsin, måste fastighetsägare och företag se till att anställda, besökare och kunder erbjuds en säker, hälsosam och positiv arbetsplatsupplevelse. Kvaliteten på arbetsplatsen måste stödja affärsmål och arbetssätt. Samtidigt är det inte lätt att hantera service och underhåll på flertalet byggnader. Brister som kräver omedelbar uppmärksamhet hopar sig parallellt med behov av planerat underhåll. Dessutom är det så mycket dyrare att åtgärda problem efter att de uppstått än proaktivt underhåll.
Lösning: För att hjälpa till att lösa problemet har Amplified varit avgörande för att utveckla Equoz, ett fastighets- och underhållssystem som förenklar för fastighetsägare och underhållsansvariga. Baserat på analys av verklig användning av lokaler hjälper Equoz till att finna optimal utformning av arbetsplatser, och därefter strukturera service och underhåll av desamma. Med andra ord blir fastigheten såväl som fastighetsförvaltningen mer effektiv och proaktiv vilket i slutändan minskar kostnader signifikant.

Equoz stödjer användaren på bl a följande nivåer:
- Digitalisera ritningar och underlag, service och underhållsplaner – Equoz har grundläggande funktioner såsom Asset & Inventory Management, Drawings & File Management och Task Management.
- Förekom problem och kapa kostnader – Equoz gör det möjligt för användaren att förekomma återkommande problem, och arbeta efter strukturerade planer och ekonomiska prognoser. Systemet lär sig av tidigare liknande uppgifter, vilket möjliggör välgrundade förutsägelser och rekommendationer. På så sätt kan användaren ta datadrivna beslut som backas upp av robusta riskbedömningar. På samma gång blir det enkelt att tillhandahålla status till alla berörda.
- Utgå ifrån verklig lokalanvändning och effektivisera åtgärder – Sensorer och QR-teknik möjliggör anpassning av service och underhåll till lokalernas verkliga användningsnivå samtidigt som arbetet i sig effektiviseras. Equoz föreslår t ex ett dagligt arbetsschema tillsammans med relevanta arbetsorder och erbjuder en optimal färdväg till alla platser. Med hjälp av AI är varje dag planerad och optimerad för maximal effektivitet. Samarbetet med externa servicetekniker underlättas avsevärt.
Möjliga behov och användarfall för plattformen:
- Digitalisera ritningar och underlag – ”Vi har ett behov av att digitalisera alla ritningar och underlag för att få bättre ordning samt hålla koll på tidigare ändringar och åtgärder.”
- Snabba upp åtgärder – ”Vi har ingen samlad bild över vad som behöver åtgärdas. Dessutom tar det för lång tid mellan anmälan av brist och åtgärd.”
- Spara kostnader genom planerat underhåll – ”Vi har svårt att komma ifatt. Löpande brister och klagomål upptar all tid så vi hinner aldrig ta oss till förebyggande underhåll.”
- Optimera service och underhåll – ”Då vissa av våra lokaler och utrymmen används begränsat eller inte alls vill vi undvika kostnader för städning, service och underhåll, såväl som el och värme.”
- Kontroll och återkoppling – ”Då vi använder oss av externa servicetekniker har vi svårt att överblicka om åtgärd är genomförd, vad som faktiskt utfördes och vad det borde kosta. Detta gör vår återkoppling till kund/användare svår. ”
För demo, hör av er på +46 10 200 75 25.