Utmaning: Tillgången på ändamålsenliga kommersiella fastigheter och lokaler är begränsad i de flesta städer. Samtidigt nyttjas befintliga kommersiella ytor endast i genomsnitt 20-40%. Med andra ord finns en stor outnyttjad möjlighet att nyttja befintliga byggnader och lokaler istället för att bygga fler. Och samtidigt en möjlighet för företag att spara pengar eller rentav öka vinsten.

Lösning: För att hjälpa till att lösa problemet har Amplified varit avgörande för att utveckla en sensor- och analysplattform som identifierar lågt nyttjade lokaler och arbetsplatser. Lösningen gör det enkelt att ”lyfta fram” och tillgängliggöra dolda vakanser. Dessa kan istället anpassas efter verksamhetens behov och möjliggöra en mer attraktiv arbetsmiljö. Alternativt frigörs lokaler för uppsägning eller uthyrning.

5B3DEB41-16E5-4CB6-8866-F053616C3C96

Analysplattformen stödjer beslutsfattande i företag på bl a följande nivåer:
  1. Utgå ifrån verklig lokalanvändning och organisationens reella behov –  Med hjälp av state-of-the-art sensorteknologi mäts verkligt nyttjande av lokaler och arbetsplatser. Med kompletterande intervjuer och analys kartläggs medarbetarnas rörelsemönster, behov och önskemål.
  2. Optimera lokaler och arbetsplatser – Baserat på omfattande erfarenhet och senaste rön säkerställs den mest effektiva layouten och bästa möjliga användning av arbetsytor. Här framgår tydligt hur stora och vilken typ av lokaler som verksamheten behöver. Inför en kontorsflytt förenklas kravspecifikationen signifikant. Om befintliga lokaler skall fortsätta användas frigörs vakanta ytor för avyttring alternativt delning inom eller mellan företag.
  3. Effektivt nyttjande – Ett uppkopplat kontor gör det möjligt att synliggöra tillgängliga mötesrum, arbetsplatser, etc när och var de uppstår. Enkel åtkomst eller delning mellan avdelningar inom ett större företag möjliggör förbättrad tillgänglighet för användare samt ökat utnyttjande av utrymmena. För att säkerställa en hållbar förändring rekommenderas att etablera nya rutiner i organisationen tillsammans med några enkla stödverktyg.

Möjliga behov och användarfall för plattformen:

  • Frigör utrymme – ”Jag behöver lägga till 10 % mer personal och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö för mina anställda…kommer detta att fungera på mitt nuvarande kontor?”
  • Optimera kontorsmiljö – ”Vi planerar att flytta till en nya lokaler och vill säkerställa bästa möjliga arbetsplats.”
  • Verifiera användning och nyttja lokaler bättre – ”Anställda klagar på att vi har för få mötesrum. Jag är har en känsla av att vårt bokningssystem inte speglar verkligheten, utan i stor utsträckning bokas rummen men används inte i slutändan.”
  • Förbättra layout och design – ”Jag behöver fakta för att förstå hur vi kan förbättra utformningen av våra lokaler och skapa en mer attraktiv arbetsplats.”
  • Skapa nya intäktsströmmar – ”Jag överväger att hyra ut del av vårt utrymme under specifika tidsperioder när de annars är tomma och behöver veta om detta kommer fungera.”

För demo, hör av er på +46 10 200 75 25.